Vai ir likumīgi no pasažieriem prasīt degvielas piemaksu?

Rivercraft Fuel Pump, Henley On Thames

Šī brīža degvielas cenu kāpuma maratons (ar īsām svārstībām) sākās 2020.gada martā-aprīlī un pagaidām nesola apstāties. 2020.gada pavasarī cena par 1L dīzeļa bija zem 1 eiro, pie zināmas veiksmes pat zem 0,8 eiro par litru. Šobrīd vienu litru ieliet lētāk par 2 eiro īsti vairs nekur nevar. Un tas nav tikai mazumtirdzniecības degvielas uzpildei, bet naftas produktiem visos līmeņos.

Ko tas nozīmē tūrisma industrijai? Par visu pēc kārtas.

Degvielas cena un tūrisms

Ja vien savā lidojumā nevarat pacelties ar vēja spēku, vai cita veida ceļojumā nedodaties ar zirgu, velosipēdu, saules baterijām darbināmu transportu vai vienkārši kājām, tad degvielas cenas vienā vai otrā veidā var atstāt ietekmi uz šo ceļojumu.

Sliktā ziņa, ka tas drīzāk būs atvaļinājumu un ceļojumu sadārdzinājums, sekojot degvielas cenu pieaugumam, jo vairumā gadījumu tūrisms ir ļoti atkarīgs no dažādiem iekšdedzes motoru transportlīdzekļiem.

Kas notiek ar degvielas cenu 2022.gadā?

Daļēji visam sadārdzinājumam par pamatu ir naftas cena, kura ir sasniegusi augstāko punktu kopš 2008.gada jūnija un 2011. gada maija. Bet vai degvielas mazumtirdzniecības cenas toreiz sasniedza šodienas līmeni?

2011.gadā viens litrs benzīna maksāja virs 80 santīmiem (LVL valūtā). Pavirši paskatoties vēstures grafikus, aviācijas degviela no 2011. līdz 2015. gadam turējās aptuveni tajā pašā cenu līmenī kā tagad, bet lētāk nekā 2008.gadā.

Tieši šobrīd, 2022.gadā, atkal ir sasniegts viens no augstajiem punktiem un atsevišķi tūrisma nozares biznesi jau informē sabiedrību, ka pieprasīs saviem klientiem (arī tiem ar jau nopirktām biļetēm) piemaksāt par to, ka ir cēlušās degvielas cenas.

Neskaitot naftas cenu, degvielas cenu pieaugumu ietekmē arī citu, alternatīvo enerģijas produktu izmaksu pieaugums, par kura iemesliem visiem viss jau ir labi zināms…

Cik tiesiski ir prasīt piemaksāt?

Varētu šķist netaisnīgi, ka jau apmaksātai un rezervētai biļetei varētu mainīties cena.

Tomēr atsevišķi prāmju, autobusu un lidojumu, kā arī tūrisma operatori vai komplekso tūrisma pakalpojumu pārdevēji šādu politiku piekopj.

Lai cik garlaicīgi tas nebūtu, ir jālasa pārvadātāju noteikumi.

Ja lidsabiedrība vai prāmju operators savos noteikumos ir ierakstījuši, ka apmaksātas biļetes cena var mainīties, tad vispārīgi varētu teikt – tas ir tiesiski.

Katra situācija ir individuāla un varētu arī būt, ka neraugoties uz šādiem uzrakstītiem noteikumiem piemaksa būs prettiesiska.

Vai var apstrīdēt degvielas piemaksu?

Protams, jā!

Katru biļetes cenas palielinājumu pēc tās nopirkšanas var apstrīdēt. Tāpat var apstrīdēt pārvadātāju un aģentu noteikumus, kas šādas tiesības paredz.

Iespēja uzvarēt šādu strīdu ir atkarīga no vairākiem faktoriem. Par to – atsevišķā tūrisma jurista tēmas juridiskajā analīzē, jo sagaidām, ka līdzīga rakstura jautājumus saņemsim arvien biežāk.