Līdz 2027.gadam lidojumu nozarei zemas cerības

Transporta attīstības politika 2021.-.2027.gadam tuvākajos piecos gados izvirza ļoti pieticīgus mērķus.

Kā redzams šodien, 26.10.2021., Latvijas Vēstnesī publicētajā MK rīkojumā “Par Transporta attīstības pamatnostādnēm 2021.–2027. gadam”, valsts cerības uz Lidostas “Rīga” izaugsmi ir visai plakanas.

Svarīga nianse: atkarībā pret ko rēķinot?

9 miljoni pasažieru – daudz?

Ministru kabinets sagaida, ka 2027.gadā lidosta “Rīga” apkalpos 9 miljonu pasažieru. Iecerēts, lai vismaz 25% no tiem būs tā dēvētie “tranzīta” pasažieri jeb “transfēru” ceļotāji.

2019.gadā lidosta apkalpoja nepilnus 8 miljonus pasažieru (7 798 394), kas ir aptuveni 40% pieaugums pret 5 gadus agrāk sasniegto (2014.gadā – 4,8 miljoni).

Tikmēr attiecībā pret 2019.gadu sagaidāmais pieaugums līdz 2027. gadam kopumā ir tikai 11% astoņos gados, teju četras reizes mazāks temps nekā iepriekš.

Pirms kritizēt politikas mērķus, jāņem vērā vēl viens svarīgs aspekts. Covid19…

Politikas aprēķini ir balstīti uz Covid krīzes zemākā punkta – 2020.gada datiem, kad lidostā pabija vien 2,01 miljons pasažieru.

Tātad, ja salīdzina ar “miera laika” parastajiem rādītājiem, valdība sagaida vien simbolisku izaugsmi. Taču, ja salīdzina ar pandēmijas laika sliktāko periodu, izaugsme ir 4,5 reizes.

Rail Baltica un lidostas konkurence vai sadarbība?

Valsts mērķis ir “palielināt Lidostas “Rīga” termināļa kapacitāti, izbūvējot termināla 6.kārtu, tajā skaitā izbūvējot infrastruktūru, kas savieto lidostas termināli ar Rail Baltica dzelzceļa staciju.”

Termināļa 6.kārta jau bija lidostas 2017.gada investīciju plānā, kas aptvēra periodu līdz 2023.gadam. Līdz ar ko valdības un valsts kapitālsabiedrības vīzija būtiski neatšķiras šajā jautājumā. Saprotams, ka šis būvniecības projekts pats par sevi nebūtu ticis plānots, ja desmit gadu griezumā solītu tikai 11% pieaugumu. Ar griestiem – 9 miljonu pasažieru apmērā.

MK secinājumi:

Projekts, kas visnozīmīgāk ietekmēs Rīgas pilsētas attīstību, ir Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnija Rail Baltica. Tā realizēšana nodrošinās starptautiska multimodāla satiksmes mezgla izveidi Rīgā ar diviem multimodāliem transporta mezgliem (Rīgas Centrālā stacija un Rīgas starptautiskā lidosta)

Šobrīd turpinās Rail Baltica projekta īstenošana, t.sk., attīstot Rīgu kā TEN-T tīklā integrētu multimodālā transporta mezglu, veidojot vienotu sasaisti ar Rīgas dzelzceļa staciju, lidostu un autoostu un veicinot Rail Baltica integrēšanu esošajā sabiedriskā transporta tīklā, līdz ar to izmantojot iespēju kļūt par reģiona galveno Eiropas platuma (1435 mm) un 1520 mm platuma sliežu krustpunktu un tādējādi – vienu no reģiona nozīmīgākajiem transporta mezgliem, vienlaikus uzlabojot transporta sistēmas efektivitāti. Rail Baltica projekts ir iekļauts ES prioritāro transporta tīklu sarakstā, iezīmēts visās Eiropas transporta attīstības kartēs un iegūst aizvien lielāku lomu Baltijas valstu drošības garantiju stiprināšanā. Trases un ar to saistītās infrastruktūras projektēšanu plānots pabeigt līdz 2023. gada oktobrim, būvniecības posms ir atkarīgs no pieejamā finansējuma.

Avots: Latvijas Vēstnesis, Laidiens: 26.10.2021., Nr. 207 Oficiālās publikācijas Nr.: 2021/207.10

Lidostas kapacitāte pret cerībām

2030.gadā nacionālās valdības ieskatā ir plānots, ka lidosta pārsniegs 10 miljonus pasažieru.

Savukārt Rīgas Ilgtspējīgas attīstības stratēģija jau paļaujas uz 12 miljoniem pasažieru. Interesanti, ka šo starpību Rīga saista ar mazāku reisu galamērķu skaitu.

Divu gadu laikā pabeidzamais Rail Baltica projekts kopā ar “atkopšanos no Covid19” bez šaubām ir svarīgi faktori Latvijas gaisa pārvadājumu statistikā.

Vienlaikus, vai uz to pašu necer Tallina, Viļņa un Kauņa? Tādējādi lidostas stratēģijas izpildes kvalitātei būs vismaz tikpat svarīga nozīme!