Kāpēc pasažieriem pienākas kompensācija, kāpēc to vajag, kāpēc no visiem pārvadātājiem un par labu visiem pasažieriem tieši 250 eiro?
Lai skaidrotu, kāpēc pasažieriem šīs tiesības ir un lai sarunās ar aviokompānijām pasažieris justos pārliecināts, šis ir pirmais no trim rakstiem par to analīzi, ko uzzinājām EST lietā C-344/04 par ES regulas 261/2004 pamatdomu un rašanos.
Lasāmviela, kamēr gaidi aizkavējušos reisu!
Pamatproblēma: aviokompānijas biļešu cena var daudzkārt atšķirties un pasažieri bieži ir neizpratnē, vai tiešām pienākas šī nauda arī par lēto biļeti? Un vai tas ir taisnīgi, ka izmaksā tikai EUR 250 ja biļeta maksāja krietni vairāk?
Pamatnoteikumi: 1500km un 2h
Pamatprincips ir aviopasažieru kompensācijam ir tāds, ka tiesības saņemt kompensāciju pasažieriem EUR 250 ir par visiem lidojumiem 1500 kilometru vai mazākā attālumā.
Otrs svarīgais aspekts ir laiks: kompensācija paredzama, ja apkalpojošais gaisa pārvadātājs atbilstīgi paredzētajam izlidošanas laikam paredz lidojuma kavēšanos, kas sasniedz divas stundas vai ilgāk attiecībā uz 1500 kilometru vai mazāka attāluma lidojumiem.
Šāda distance/laiks attieksies kā uz lidojumiem Baltijas valstu ietvaros, tā arī līdz tuvākajām citām ārzemēm – Polija, Skandināvijas valstis, būtiskākā vācu-valodīgā ģeogrāfijas daļa, utt.
Par lidojumiem, kuru distance pārsniedz 1500 kilometrus, ir paredzētas citas kompensācijas (EUR 400 un 600, attiecīgi).
Fiksēta summa, visiem vienāda: jā, tiešām
Liela daļa lidojumu ES ietvaros atbildīs tieši šai 1500 kilometru distancei un dos tieši 250 eiro lielu kompensāciju – neskatoties uz to, ka biļete uz Tallinu vai Viļņu varētu būt lētāka, nekā brauciens uz Varšavu vai Berlīni.
Turpinājumā lidojumiem.lv piedāvā īsumā apskatīties par šādu noteikumu rašanos.
Regula Nr. 261/2004 ir pieņemta 2004. gada 11. februārī, tātad aptuveni 20 gadus jeb vismaz 2 finanšu/ekonomiskās krīzes un milzīgas inflācijas lēcienu vēlāk kompensācijas apmērs nav mainījies.
Starptautiskā gaisa transporta asociācija jeb International Air Transport Association (“IATA”) bija viena no ES izdomātās kompensācijas apstrīdētājām, kopā ar toreizējo low-cost’eru asociāciju (ELFAA).
IATA uz tiesvedības laiku pārstāvēja 270 lidsabiedrību intereses no 130 valstīm, kas pārvadā 98 % starptautisko regulāro aviolīniju pasažieru visā pasaulē.
Regulas mērķis ir pasažieru ērtības un godīgums no pārvadātājiem, neatkarīgi no cenu politikas:
- nodrošināt augsta līmeņa pasažieru aizsardzību
- samazināt problēmas un sarežģījumus, ko radījusi atcelšana, savlaicīgi nebrīdinot, un arī
- reisu kavēšanās.
Nākamajā rakstā: vairāk par regulas 261/2004 aizsardzības mērķi un kompensācijas jēgu.