Jauna kārtība aviopasažieru kompensācijas lietās

close up photo of wooden gavel

No 1.oktobra Eiropas Savienībā mainās jurisdikcijas noteikumi aviopasažieru kompensācijas strīdu lietās.

Kompensācija un atbalsts pasažieriem sakarā ar iekāpšanas atteikumu un transporta pakalpojumu kavēšanos vai atcelšanu turmāk nonāks pie Eiropas Savienības Vispārējās tiesas.

Visi slavenākie un nozīmīgākie spriedumi pasažieru lietās līdz šim nāca no EST jeb Eiropas Savienības Tiesas.

Šī Tiesas kompetences prejudiciālajās lietās daļēja nodošana Vispārējai tiesai turpina reformu Eiropas Savienības tiesu sistēmas struktūrā un attieksies uz prejudiciālajiem jautājumiem, kuri tiks iesniegti no 01.10.2024.

Procedūras kļūst sarežģītākas

Kā notiks kompetences prejudiciālajās lietās daļēja nodošana Vispārējai tiesai?

Tiesas kompetences lemt prejudiciālajās lietās nodošana notiks Vispārējai tiesai, kuras sastāvā ir divi tiesneši no katras dalībvalsts. Tiesiskās drošības labad nodošana attiecas tikai uz sešām konkrēti iezīmētām jomām, kuras ir pietiekami nošķiramas no citam jomām un kurās jau ir izveidots būtisks EST judikatūras kopums. Tādējādi Vispārējās tiesas kompetencē nonāk lemšana par lūgumiem sniegt prejudiciālu nolēmumu, kuri ekskluzīvi ietilpst vienā vai vairākās no šādām sešām īpašām jomām: 1. kopējā pievienotās vērtības nodokļa sistēma; 2. akcīzes nodokļi; 3. Muitas kodekss; preču tarifa klasifikācija kombinētajā nomenklatūrā; 5. kompensācija un atbalsts pasažieriem sakarā ar iekāpšanas atteikumu un transporta pakalpojumu kavēšanos vai atcelšanu; 6. siltumnīcefekta gāzu emisijas kvotu tirdzniecības sistēma. Šīs jomas reti skar principiālus jautājumus, kas var ietekmēt Savienības tiesību vienotību vai saskaņotību. Tajās jau ir izveidojusies bagātīga EST judikatūra, kurai būtu jāļauj Vispārējai tiesai balstīties uz agrāk pasludinātiem spriedumiem. Šīs jomas aptver gandrīz 20 % no Tiesā iesniegtajām prejudiciālajām lietām, un tas veido pietiekami stabilu lietu skaitu, lai radītu patiesu tās darba slodzes samazinājumu.

Kas mainīsies pasažieriem

Vispārējā tiesa turklāt varēs nosūtīt Tiesai savā kompetencē ietilpstošu lietu, kurā tomēr jāpieņem principiāls lēmums, kas var ietekmēt Savienības tiesību vienotību vai saskaņotību.

Tiesas kompetencē joprojām būs lemt par lūgumiem sniegt prejudiciālus nolēmumus, kas, lai gan ir saistīti ar īpašajām iepriekš minētajām jomām, attiecas arī uz citām jomām. Tās kompetencē joprojām būs lūgumi sniegt prejudiciālu nolēmumu, kuri, lai gan ietilpst vienā vai vairākās īpašajās jomās, raisa neatkarīgus interpretācijas jautājumus attiecībā uz: 1) primārajām tiesībām, tostarp Eiropas Savienības Pamattiesību hartu, 2) starptautiskajām publiskajām tiesībām vai 3) vispārējiem Savienības tiesību principiem.

Papildus apelācijas

Apelācijas sūdzību pieļaujamības iepriekšēja vērtējuma mehānismu paplašinās, attiecinot to uz citiem Vispārējās tiesas pieņemtajiem nolēmumiem

Apelācijas sūdzību pieļaujamības iepriekšēja vērtējuma mehānisms, ko īsteno Tiesa, attiecas uz apelācijas sūdzībām lietās, kurās jau ticis veikts divkāršs izvērtējums, proti, to vispirms veikusi Savienības organizācijas vai struktūras neatkarīga apelācijas padome un pēc tam Vispārējā tiesa. Šobrīd šis mehānisms skar lēmumus, kurus pieņēmušas četras apelācijas padomes un kuri pēc tam apstrīdēti Vispārējā tiesā, un kuri minēti statūtu 58.a pantā (skat. zemāk 1.–4. punktu). Kad 1. septembrī stāsies spēkā statūtu grozījumi, četras pašreizējās neatkarīgās apelācijas padomes tiks papildinātas ar sešām jaunām neatkarīgām apelācijas padomēm un to kopējais skaits sasniegs desmit. Tās ir šādu biroju vai aģentūru apelācijas padomes:

1.Eiropas Savienības Intelektuālā īpašuma birojs (EUIPO) (Alikante, Spānija); 2. Kopienas Augu šķirņu birojs (CPVO) (Anžē, Francija); 3. Eiropas Ķimikāliju aģentūra (ECHA) (Helsinki, Somija); 4. Eiropas Savienības Aviācijas drošības aģentūra (EASA) (Ķelne, Vācija), kuras tiek papildinātas ar šādu aģentūru vai struktūru apelācijas padomēm: 5. Eiropas Savienības Energoregulatoru sadarbības aģentūra (ACER) (Ļubļana, Slovēnija); 6. Vienotā noregulējuma valde (VNV) (Brisele, Beļģija); 7. Eiropas Banku iestāde (EBI) (Parīze, Francija); 8. Eiropas Vērtspapīru un tirgu iestāde (EVTI) (Parīze, Francija); 9. Eiropas Apdrošināšanas un aroda pensiju iestāde (EAAPI) (Frankfurte pie Mainas, Vācija); 10. Eiropas Savienības Dzelzceļu aģentūra (EDA) (Valensjēna, Francija).