Starptautiskie aviopārvadājumi: Regula 261/2004 pret Monreālas konvenciju un Kanādas jaunais likums

Eiropas Savienībā jau ilgstoši visi ir pieraduši pie Regulas 261/2004 saistošajiem noteikumiem jautājumos par atceltiem reisiem vai to kavēšanos.

Kanāda stiprina pasažieru tiesības

Ārpus ES pasažieru tiesības uz kompensāciju ir ļoti dažādas. Viens no nesenākajiem piemēriem, kad nacionālā līmenī tiek ieviests Regulai 261/2004 līdzīgs pasažierus aizsargājošs likums, ir Kanāda.

Kanādas “Air Passenger Protection Regulations” (saīsināti – APPRs) uz šo rindu gatavošanas brīdi ir spēkā nu jau vairāk nekā vienu pilnu gadu.

APPR stājās spēkā divos posmos:

  1. posms 2019. gada jūlijā
  2. posms 2019.gada decembrī

Ieinteresēto pušu iebildumi

Pret Kanādas jaunajiem noteikumiem iebilda Starptautiskā gaisa transporta organizācija (saīsināti – IATA), savu biedru interešu lobēšanai izveidotā Amerikas aviokompāniju apvienība “Airlines for America”, kā arī pašu kanādiešu vietējie pārvadātāji. Sajūsmā nebija arī vairāki starptautiskie spēlētāji.

APPR tika apstrīdēti pat Kanādas tiesā, tajā skaitā par Monreālas konvencijas pārkāpumiem. Šeit gan jānorāda, ka Monreālas konvencijai un APPR vienīgā saistība ir tāda, ka šie dokumenti pieņemti Kanādas teritorijā. Monreālas konvencija attiecas uz visu pasauli, kur vien atrodas konvencijas dalībvalstis, bet APPR tikai uz Kanādas teritoriju.

Diplomātiskajās attiecībās ir pieņemts konvencijas jeb starptautiskos līgumus atpazīt pēc vietas, kur notikusi konference to gala versijas parakstīšanai.

Ko Kanāda iekļāva savos aviopasažieru aizsardzības likumos?

APPR prasības attiecināmas uz lidojumiem, kas jebkādā veidā piesaistīti Kanādai (atlido/aizlido/tranzīts).

Jaunajā kārtībā īpaši uzsvērts, ka pārvadātājiem jāspēj nodrošināt:

  • visa informācija sniegta saprotamā veidā
  • ceļošanas maršruta vai grafika izmaiņu paziņošana;
  • aprūpes un uzturēšanās iespējas;
  • kompensācija par dažādiem starpgadījumiem (jau labi zināmās reisu kavēšanās, atteikums iekāpt, reisu atcelšana)
  • bagāžas noteikumi (arī kompensāciju noteikumi jāiedod saprotamā veidā).

Monreālas konvencija un Kanādas jaunās prasības

Eiropas Savienības Tiesa jau 2009. un 2012. gadā noraidījusi teorētiķu iebildumus, ka Regula 261/2004 varētu būt pretrunā Monreālas konvencijai tiesvedībās ar Lufthansa, TUI travel, Air France un Condor (lietas references numuri interesentiem: C-402/07, 432/07 un C-581/10, 629/10).

Ņemot vērā Kanādas APPR līdzību ar Regulu 261/2004, notiek mēģinājumi panākt APPR atcelšanu ar līdzīgiem argumentiem kā senāk tas darīts Eiropas Savienības Tiesā.

Kanādas tiesa savā spriedumā secina, ka tik tiešām APPR paredz tādus aviokompāniju pienākumus maksāt kompensāciju, kas nav paredzēta Monreālas konvencijā.

Juridisko biroju argumenti, lai pamatotu Monreālas konvencijas atšķirīgo regulējumu citās valstīs, parasti ir saistīti ar citu valstu normatīvu izpēti. Kanādas tiesā tika prezentēti šie pētījumi. Pretējās puses iesniedza arī teorētiķu pētījumus par dažādiem juridiskiem apsvērumiem no starptautisko diplomātisko u.c. tiesību perspektīvas. Lietā svarīga bija ES ieviestā prakse ar Regulu 261/2004.

Kā zināms, ar Regulu 261/2004 noteiktās kompensācijas (250 eiro, 400 eiro un 600 eiro) var tikt dažādi vērtētas dažādos apstākļos. Ja pasažieris nopircis 10 eiro biļeti un rezervējis hosteli par 20 eiro, tad teju desmitkārtīgs ieguvējs ir pasažieris. Savukārt, ja ceļotājs ir samaksājis nepilnu tūkstoti par biznesa klases biļetēm un vēl tikpat par komfortablu viesnīcu, aviokompānija var justies desmitkārt laimīga, ja pasažieris samierinās ar regulā fiksētajiem 250 eiro.

Atverot individuālai izvērtēšanai katru gadījumu, Kanādas tiesa var panākt divējādu efektu.

Rakstiet savu komentāru

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *